فضائل و مناقب اهل البیت (ع)

ساخت وبلاگ
به گزارش خبرنگار فرهنگی حیات؛ در ایام البیض ماه رجب مراسم اعتکاف برگزار می‌شود. مراسمی که افراد برای تقرب جستن به سوی خداوند در روزهای سیزدهم، چهاردهم و پانزدهم ماه در مسجد اقامت می کنند و به عبادت و راز و نیاز می پردازند.اعتکاف در شرع، به معنای التزام به توقف و درنگ در مسجد به قصد قربت است. در یک تعریف جامع، اعتکاف عبارتست از: اقامت کردن برای حداقل سه روز در مسجد به قصد عبادت با مراعات و شرایط لازم.با توجه به در پیش بودن ایام البیض ماه رجب، حجت الاسلام حسین عباسی، کارشناس مذهبی و عضو هیات علمی حرم امام رضا (ع) درباره فضیلت های شرکت در مراسم اعتکاف می‌گوید: اعتکاف فرصتی‌ست که گناهان و آلودگی های خودمان را شست و شو دهیم، با نفس‌مان مبارزه و دلمان را نورانی و پاک کنیم.وی افزود: اعتکاف به عنوان برجسته ترین مظهر بندگی در پیشگاه خدای متعال شمرده شده است، این سنت یک سنت دیرینه و قدیمی است که در قبل از اسلام نیز این حالات برای ارتباط با خدا انجام می‌شد، خدای سبحان در قرآن ۹ مرتبه پیرامون اعتکاف سخن گفته است.حجت الاسلام عباسی با اشاره به آیه وَ عَهِدْنا إِلى إِبْراهيمَ وَ إِسْماعيلَ أَنْ طَهِّرا بَيْتِيَ لِلطَّائِفينَ وَ الْعاكِفينَ وَ الرُّكَّعِ السُّجُودِ؛ و از ابراهيم و اسماعيل پيمان گرفتيم كه خانه‌ی مرا براى طواف‌كنندگان و مجاوران و ركوع‌كنندگان سجده‌گزار (نمازگزاران) پاكيزه سازيد. (آیه ۱۲۵ سوره بقره)گفت: با توجه به این آیه دو پیغمبر مامور می‌شوند برای کسانی که در اعتکاف شرکت داشتند، خدمت کنند.کارشناس مذهبی با اشاره به اینکه از گذشته در برخی ادیان اعتکاف وجود داشته ادامه داد: حضرت سلیمان نیز اعتکاف می‌کردند که در روایت نیز ذکرشده؛ روش حضرت سلیمان این بود که در مسجد مقدس به مد فضائل و مناقب اهل البیت (ع)...
ما را در سایت فضائل و مناقب اهل البیت (ع) دنبال می کنید

برچسب : نویسنده : choseinabbasi2 بازدید : 159 تاريخ : جمعه 21 بهمن 1401 ساعت: 18:20

بنام خدامدیریت یعنی کار کردن به وسیله افراد و گروه‌ها برای تحقق اهداف سازمانیواژه «مدیریت» در متون اسلامی نیامده، ولی از اصطلاحاتی؛ مانند امامت ، امارت ، ولایت ، سیاست ، ریاست ، سیادت و... استفاده شده که مفهوم مدیریت از آنها فهمیده می‌شودمدیریت نیازمند احراز سه نوع توانایی و قابلیت برای هر فرد است: 1-دانش، 2-مهارت 3-و اخلاق.1-خلاصه دانش هفت اصل مدیریتی لوتر گولیک دانشمند آمریکایی (Luther Gulick) کلمه‌ی POSDCORB (پوسدکورب) را ابداع کرد که به طور کلی حروف اول این هفت اصل را نشان می‌دهد: P: برنامه‌ریزی (Planning)؛ شالوده ی مدیریت می باشد یعنی پیش بینی امور O: سازماندهی (Organizing)؛ ساز وکار های هماهنگی تعیین حدود اختیارات هرفرد S: کارگزینی و پرسنلی (Staffing)؛ استخدام و جذب و کارآموزی D: هدایت (Directing)؛ فرماندهی و اخذ تصمیم های خاص بمنظور هدایت و رهبری زیرمجموعه – قاطعیت - Co: هماهنگی (Co-ordinating)؛ تطبیق و دتقسیم وظایف قسمت های مختلف زیرمجموعه به منظور تحقق یافتن هدف مطلوب می باشد R: گزارش (Reporting)؛ ارتباطات یه عنوان وظیفه ای که انتقال دهنده ی پیام ها، گزارشات، دستورات و ... می باشد B: بودجه‌بندی (Budgeting). شامل تنظیم طرح مالی عواید و مخارج سازمان و نظارت بر اجرای آن می باشد.2-مهارت یعنی صلاحیت وتوانایی انجام وظیفه مهارت‌ از طریق تجربیات افراد در زندگی و کار پرورش می‌یابد؛ افراد می‌توانند مهارت‌ را با تحصیل کردن نیز بیاموزند مهارت 4 نوع است مهارت‌های1-شغلی؛2-رهبری؛3-سازمانی؛4-زندگیالف :مهارت‌های شغلی عبارت‌اند از: ارتباطات کلامی؛ ارتباطات غیر‌کلامی، ارتباطات نوشتاری؛ سخت‌کوشی؛ مهارت‌های فنی؛ نظم؛ حساب‌داری؛ مهارت‌های مالی؛ تکریم ارباب فضائل و مناقب اهل البیت (ع)...
ما را در سایت فضائل و مناقب اهل البیت (ع) دنبال می کنید

برچسب : نویسنده : choseinabbasi2 بازدید : 91 تاريخ : جمعه 21 بهمن 1401 ساعت: 18:20

آثار و برکات نماز در کلام امام سجاد ع 2حَقُّ الصَّلَاةِ أَنْ تَعْلَمَ أَنَّهَا وِفَادَةٌ راه یافتن إِلَى اللَّهِ عَزَّ وَ جَلَ‏ وَ أَنْتَ فِیهَا قَائِمٌ بَیْنَ یَدَیِ‏ اللَّهِ عَزَّ وَ جَلَ‏ فَإِذَا عَلِمْتَ ذَلِکَ قُمْتَ مَقَامَ‏ الْعَبْدِ الذَّلِیلِ‏ الْحَقِیرِ الرَّاغِبِ مشتاق‏ الرَّاهِبِ ترسان ‏الرَّاجِی‏ الْخَائِفِ‏ بیمناک الْمُسْتَکِینِ‏ بیچاره الْمُتَضَرِّعِ‏ بينوا و زارى كننده الْمُعَظِّمِ لِمَنْ کَانَ بَیْنَ یَدَیْهِ‏ به احترام كسى كه در مقابلش ايستاده اى بِالسُّکُونِ‏ آرامش وَ الْوَقَارِ وَ تُقْبِلَ رو میکنی عَلَیْهَا بِقَلْبِکَ‏ وَ تُقِیمَهَا بپا میداری بِحُدُودِهَا وَ حُقُوقِهَا»1-نماز، اساسی‌ترین رشته الفت و عالی‌ترین عامل محبت بین بنده و خداست .2-نماز، نور دل و صفای قلب ، سلامت روان و فروغ جان بندگان شایسته حق است .3-نماز مثل ریسمانی است که تمام هستی انسان را به ملکوت پیوند می‌دهد.4- نماز، پناه بی‌پناهان، گلستان روح افزای عاشقان، چراغ سحر مشتاقان، نور وجود عارفان، و سیر کمال آگاهان است.5-نماز، زنده کننده جان، ظهور دهنده حیات جاودان، راز و نیاز دردمندان روشنی راه رهروان، دلیل گمراهان، امید امیدواران، و دستگیره نجات انسان است. 6-نماز برتر از همه عبادات، منبع همه برکات، تزکیه کننده صفات و حقیقت تمام کاینات است. 7-نماز، هویت ایمان و باعث رسیدن به بهشت و رضوان است.نماز، عشق سالکین، و رحمت واسعه حضرت ارحم الراحمین است.نماز انسان را به خدای سبحان نزدیک میسازد انسان خاکی، را به اوج ملکوت میرساند زیرا الصلاه معراج المومن - نماز، معراج مومن است.مَا مِن صَلاةٍ یحضََر وَقتَها إلّا نَادی مَلَکٌ بَینَ یَدَیِ النّاسِ: أیُّها النّاس! قُومُوا إلی نِیرانِکُم الَّتِی أوقَدتُمُوها فضائل و مناقب اهل البیت (ع)...
ما را در سایت فضائل و مناقب اهل البیت (ع) دنبال می کنید

برچسب : نویسنده : choseinabbasi2 بازدید : 109 تاريخ : جمعه 14 بهمن 1401 ساعت: 15:15

بنام خدااشعار ولادتی امام جواد علیه السلامشد باز به روی خلق، باب برکات ای غرق گنه رسید کشتی نجات دامان جواد را بگیر و بفرست بر احمد و آل او دمادم صلوات@@@خوش باش كه قلب شيعه شاد است امشب كار همه بر وفق مراد است امشب درهاى بهشت آرزو باز شده است چون شام ولادت جواد است امشب@@@امشب رضويون همه شادندهمه دل در حرم رضا نهادند همه عيدى ولادت از پدر مى‏ گيرند خشنود ز مقدم جوادند همه@@@@@دلها زقدوم دوست شاد است امشب سيراب زچشمه ي مراد است امشب بشگفته تقي شكوفه ي باغ رضا فرخنده ولادت جواد است امشب@@@@اي كوي تو قبله ي مراد ادركني اي دادرس روز معاد ادركني اي گشته زفرط جود و احسان و عطامشهور و ملقب به جواد ادركنيباز درهاي لطف حق واشد ديده از اشگ شوق دريا شدباز صدها ستاره روي زمين فرش ره شد چقدر زيبا شدباز خورشيدي از سلاله نور در دل آسمان هويدا شدشاخ برگي زگلشن نورش پرتو افكند مجلس آرا شدچشم ماه و ستاره و خورشيد به رخش خيره تماشا شدآي اي عاشقان بپا خيزيد گوهر حسن يار پيدا شداي خزان ديده گان بهار آمد باز گلها چنين شكوفا شدخيزران يك شكوفه نور آورد باغ سرسبز شد مصفا شديك شكوفه نه باغ عشق و اميد كه ازو صد هزار گل واشدپسري با لباس نور آمد روشني بخش چشم بابا شداين جواد است معني جود است آنكزو لفظ جود معنا شدبر سرش افسر تبارك باد جشن ميلاد او مبارك بادآمد آنكس كه مظهر دين است افتخار آفرين آئين استجلوه اي از تلولو نورشقبله نور ماه و پروين استروي او ترجمان والشمس است معني طور و روح ياسين استآسمان مدينه عطر آگين شهر گلزاري از رياحين استخفته در گاهواره زير سرش شهپر جبرئيل بالين استدر كنارش ستاده جودوكرم آن غلام است و نوكرش اين استآستان رضا چراغاني است غرفه هايش به نور آذين استبگرفته به بر جوادش را گل در فضائل و مناقب اهل البیت (ع)...
ما را در سایت فضائل و مناقب اهل البیت (ع) دنبال می کنید

برچسب : نویسنده : choseinabbasi2 بازدید : 141 تاريخ : جمعه 14 بهمن 1401 ساعت: 15:15

علي حقيقت روح و تمام عالم جسمعلي سفينه نوح و همه جهان درياستعلي تمامي دين بغض او تمامي كفرعلي ولي خدا خصم او عدوي خداستعلي است حج وعلي كعبه و علي زمزمعلي صفاوعلي مروه وعلي مسعاستعلي صراط وعلي محشروعلي ميزانعلي بهشت وعلي كوثروعلي طوباستعلي اذان واقامه علي ركوع وسجودعلي قيام وقعودوعليسلام ودعاستعلي مركز هستي علي هست خداوندعلي ساقي كوثر ولي مست خداوندعلي چشم و علي روي و علي دست خداوندعلي در همه جا هست به پيوست خداوندعلي قبله رازم علي مايه نازمچه گويم كه علي كيست علي روح نمازمگر به قدر عمر دنيا كس كند حق را عبادتروز و شب او را بود ذكر نماز و روزه عادتدر صفا و مروه اش حاصل شود فيض شهادتبي تولاي علي هرگز نمي بيند سعادتدشمني دادار باشد ــ كافري غدار باشدحق از و بيزار باشد تاابد در نار باشديا رب از خط ولاي او جدا نگذار ما رای ولای مرتضی نخل عبادت بر نداردآتش است و حاصلی جز دود و خاکستر نداردبی کس است آن کس که در روز جزا حیدر نداردسر فراز است آن که دست از دامن او بر نداردباش یا الله یا رب با علی همراه یا ربوال من والا یا رب عاد من عاداه یا ربکن اجابت از برای ابن عمم این دعا را@@علي است آن كبوتري كه كعبه آشيانه اشعلي است راز دار شب كه سوز دل ترانه اشبه يك بهانه ميكند بهشت را عطا عليعلي كه مرد اول تمدن جهان بودعلي كه در ولايتش ز انما بيان بودبه قلعه محبتش قدم زدن امان بودعلي امام مهربان براي شيعيان بودبشرط اينكه تا شود ز شيعيان رضا علياي تو زخوب خوبتر مكن ردم اگر بدمتو بهتر از فرشته و منم كه بدتر از بدممنم غلام كوي تو مكن زدرگهت ردمببخش بر حسين خود گناه و جرم بيحدماگر زدر برانيم كجا روم كجا علي مولا علياي به نثار مقدمت گوهر اشك ديده اموي بفداي جان تو جان بلب رسيده اممن به بهاي هستيم مهر فضائل و مناقب اهل البیت (ع)...
ما را در سایت فضائل و مناقب اهل البیت (ع) دنبال می کنید

برچسب : نویسنده : choseinabbasi2 بازدید : 310 تاريخ : جمعه 14 بهمن 1401 ساعت: 15:15

شرط ازدواج برای ممزوج شدن 6 تاستوَ مِنْ آیاتِهِ اَنْ خَلَقَ لَکُمْ مِنْ اَنْفُسِکُمْ اَزْواجاً لِتَسْکُنُوا الی‌ها وَ جَعَلَ بَیْنَکُمْ مَوَدَّةً وَ رَحْمَةً اِنَّ فی ذلِکَ لاَیات لِقوْم یَتَفَکَّرُونَ. روم،21 وَ أَنکِحُواْ الْأَیَامَی مِنکم وَ الصَّالِحِینَ مِنْ عِبَادِکم وَ إِمَائکُم إِن یَکُونُواْ فُقَرَاءَ یُغْنِهِمُ اللَّهُ مِن فَضْلِه وَ اللَّهُ وَاسِعٌ عَلِیم. نور32. پیامبر صلی الله علیه وآله می فرماید: «النِّکاحُ سُنَّتِی فَمَنْ رَغِبَ عَنْ سُنَّتِی فَلَیسَ مِنِّی؛ «مَنْ تَزَوَّجَ أَحْرَزَ نِصْفَ دِینِهِ وَ فِی حَدِیثٍ آخَرَ فَلْیتَّقِ اللَّهَ فِی النِّصْفِ الْآخَر ازدواج، مصدر باب افتعال است، و حروف اصلى آن، «ز ـ و ـ ج» است. از نظر لغت «زوج» به‌معناى جفت است، (در مقابل فرد)یعنی دو چيز همراه و قرين; چه مماثل باشند، مانند دو چشم و دو گوش، و چه متضاد،مانند شب و روز. بر اين اساس، به هريك از زن و شوهر، زوج و به هر دوى آن‌ها زوجين اطلاق مى‌كنند; چنان‌كه در قرآن آمده است: «و‌اَنّه خَلَقَ الزَّوجينِ الذَّكَرَ والأُنثى».ازدواج= اقتران و اتّحاد کسی که ازدواج نکرده مثل کسی است که روی یک پا داره راه میره – تکامل نداردبرخی افراد به دنبال زنده ماندن هستند که این یک زندگی حیوانی است و مسیر افقی از تولد تا مرگ را می پیماید - زنده مانی میکنند –ولی برخی افراد به دنبال زندگی کردن هستند که مسیر این افراد عمودی و از زمین تا آسمان استزندگانی میکنندزندگی با ازدواج شروع میشهآثارو برکات ازدواج ایجاد آرامش، امنیت فردی و اجتماعی، تولید نسل، برطرف کردن نیاز جنسی، دوری از گناه و تکامل – افزون شدن روزی – فزونی ثواب عبادن اشاره کرد. 1-ایمان و تقوی- مِنْ كِتَابِ تَهْذِيبِ اَلْأَحْكَامِ : جَا فضائل و مناقب اهل البیت (ع)...
ما را در سایت فضائل و مناقب اهل البیت (ع) دنبال می کنید

برچسب : نویسنده : choseinabbasi2 بازدید : 97 تاريخ : يکشنبه 2 بهمن 1401 ساعت: 11:52

خلقت نوری حضرت زهرا (س) و اهلبیت (ع)بر اساس آیه شریفه 24 سوره مبارکه نور، خد ا، پیامبر و اهلبیت،نورهستند-کلمه نور 43 بار در قرآن آمده که بمعنای خدا – پیامبر- اهلبیت – اسلام – ایمان – ولایت -قرآن – علم – هدایت- نور مادی و حسی- قا ل ص يا نُورَ النُّورِ ، يا مُنَوِّرَ النُّورِ ، يا خالِقَ النُّورِ ، يا مُدَبِّرَ النّورِ ، يا مُقَدِّرَ النُّورِ ، يا نُورَ كُلِّ نُورٍ ، يا نُورا قَبلَ كُلِّ نُورٍ ، يا نُورا بَعدَ كُلِّ نُورٍ ، يا نُورا فَوقَ كُلِّ نُورٍ ، يا نُورا لَيسَ كمِثلِهِ نُورٌ اللّهُمّ اجعَلْ لي في قَلبي نُورا ، و في لِساني نُورا ، و في بَصَري نُورا ، و في سَمعي نُورا ، و عن يَميني نُورا ، و عن يَساري نُورا ، و مِن فَوقي نُورا ، و مِن تَحتي نُورا ، و مِن أمامي نُورا ، و مِن خَلفي نُورا ، و اجعَلْ لي في نَفسي نُورا ، و أعظِمْ لي نُورا . خدایا نور مرا بزرگ گردانخلقت حضرت زهرا (س) و اهلبیت (ع) هزاران سال پیش از خلقت آسمان‌ها، زمین و حضرت آدم(ع) بوده . بر اساس روایات، انوار اهل بیت(ع) 1نخستین مخلوقاتی هستند 2که خداوند از نور خودش آفرید 3و آنهارا در اطراف عرش الهی ساکن کرد 4وآنها به تسبیح خداوند مشغول شدند 5و بخاطر آنها عالم بوجود آمد 6و آنها شاهد آفرینش موجوداتی بودند که بعد از آنان خلق شدند. 7پس از خلقت حضرت آدم، نور اهل بیت(ع) در صلب او قرار گرفت 8و نسل به نسل به پدران و مادرانی که آلوده به شرک نبودند، منتقل شد یعنی اهلبیت در اصلاب شامخه و ارحام مطهره قرار گرفتندبر اساس تفاسیرآیه مبارکه نور به چهارده معصوم (ع) به صورت رمز اشاره میکند اللَّهُ نُورُ السَّمَاوَاتِ وَالْأَرْضِ ۚ مَثَلُ نُورِهِ كَمِشْكَاةٍ(چراغدان) فِيهَا مِصْبَاحٌ(چراغ) الْمِصْبَاحُ فِي زُجَاجَةٍ(شیشه) الزُّ فضائل و مناقب اهل البیت (ع)...
ما را در سایت فضائل و مناقب اهل البیت (ع) دنبال می کنید

برچسب : نویسنده : choseinabbasi2 بازدید : 84 تاريخ : يکشنبه 2 بهمن 1401 ساعت: 11:52

سیره رفتاری حضرت زهرا (منبر حرم) اگر بخواهیم یک انسان کامل باشیم لازم است به دو نکته توجه کنیم اولابه یک بینش‌هایی معتقدباشیم مثل اعتقاد به خدا و اعتقاد به عدالت او اعتقاد به انبیا و ائمه اطهار علیهم السلام و اعتقاد به پاسخگویی به خداوند در قبر و قیامت نسبت به اعمالی که انجام دادیم و و داشتن این اعتقادات به اندازه ای مهم و قابل توجه هست که بمجرد مرگ و دفن انسان در قبر دوتا فرشته مخصوص سوال و جواب داخل قبر شده از انسان میپرسند من ربک من نبیک من امامک پس برای انسان کامل شدن اولا به یک بینش‌هایی معتقدباشیم دوما به یک رفتارهایی ملتزَم باشیم یعنی رفتار هایی انسانی و خدا پسندانه داشته باشیم برای رسیدن به این منظور حتما باید الگو داشته باشیم – الگو، یعنی نمونه عینی و مشهود یک فکر و عمل، در ابعاد گوناگون، برای رسیدن انسان به کمال،الگو، افکار انسان را منظّم میکند، الگو، به افکار انسان تمرکز می‌بخشدالگو، ظرفیت‌های پراکنده انسان را فرامیخواندالگو، انسان را از درون به حرکت وا می‌دارد تا خود را به کسانی که مظهر کمالات هستند نزدیک کند .الگو ، استعدادهای راکد رابه کار می اندازد .الگو ، انسان را به تعالی روح و همت‌های والا فرا می‌خواندبدون الگو ، انسان راه کمال را پیدا نمیکند اگر امروزه وسایلی همچون متر، ترازو، عدد، ساعت و دماسنج را از ما بگیرند ، زندگی دشوار و رنج آور و پر ابهام میشه و ما در عادی‌ترین مسائل زندگی سرگردان میشیم؛ همچنین اگر الگوهای انسانی مناسب برای افراد وجود نداشته باشند، ، ما برای بیان میزان شجاعت و ترس ، برای بیان اندازه گیری سخاوت و انصاف ، برای سنجش رشد و کمال برای توضیح عدالت و علم ،برای بیان فضیلت و تقوا و دیگر صفات عالی و دانی چه باید بکنیمبه همین جهت خدای سب فضائل و مناقب اهل البیت (ع)...
ما را در سایت فضائل و مناقب اهل البیت (ع) دنبال می کنید

برچسب : نویسنده : choseinabbasi2 بازدید : 81 تاريخ : يکشنبه 2 بهمن 1401 ساعت: 11:52